Værd at vide ved oprettelse af A/S

underskrift

Uanset hvor man er i sit liv, og uanset hvad man laver, har man med garanti set ”A/S” bag flere navne ikke bare en men adskillelige gange! Det optræder tit, men har måske ikke den store betydning. Eller hvad? For hvad står A/S egentlig for, og hvorfor ser det man det så ofte?

Hvad er A/S?

A/S er en forkortelse for ordet for aktieselskab. Et aktieselskab er et selskab, der er erhvervsdrevet og som betragtet som en selvstændig, juridisk enhed. Et aktieselskab går nogle gange også under betegnelsen kapitalselskab, men det er ikke helt præcist, da begrebet kapitalselskab også dækker anpartsselskaber, som ikke helt er det samme. Et aktieselskab har nemlig en del flere krav i forhold til kapital og i forhold til administrative krav, end et anpartsselskab har.

Ved oprettelse af A/S, et aktieselskab, vil ledelsen på daglig basis varetages af en eller flere direktører lige som det fungerer i så mange andre sammenhænge og firmaer. Over den eller de daglige ledere sidder der en bestyrelse, som er medejere af aktieselskabet. Man bliver meldt ind i bestyrelsen ved en generalforsamling, som skal finde sted en gang om året.

Når man påtænker oprettelse af A/S

Står man i en situation, hvor man overvejer at få tilnavnet A/S og derved oprette et aktieselskab, kan man overveje at henvende sig hos et advokatfirma. De kan nemlig hjælpe en med at stifte et aktieselskab. Er du i tvivl om, hvorvidt dit foretrukne advokatfirma tilbyder hjælp til oprettelse af et A/S, kan du prøve at gå ind på advokatfirmaets hjemmeside og læse om tilbud. Der vil på langt de fleste hjemmesider stå det, hvis de gør det. Er du i tvivl, kan man selvfølgelig også altid gribe telefonen eller sin mail og spørge firmaet direkte.

Som noget af det første skal man betale en selskabskapital ved en oprettelse. Derudover er det også vigtigt at få lavet en liste over, hvem der er medejere til selskabet. Disse medejere kaldes aktionærerne. For at aktieselskabet må eksistere, så man kan bruge sit A/S, skal man som aktieselskab registreres hos Erhvervsstyrelsen.
Får man hjælp fra en advokat, fungerer processen for det meste sådan, at den ansvarlige advokat vil stå for at indsamle alle de oplysninger, der er nødvendige for oprettelsen. Herefter vil den pågældende advokat stå for at oprette nogle forskellige dokumenter, der skal bruges til oprettelsen, hvorefter disse sendes tilbage til medejerene. Disse medejere skal så sørge for at læse dokumenter grundigt igennem, underskrive dem hvis alt er i orden, og fra da af er de gældende. Efter dokumenter er færdigredigerede og underskrevet, kan man blive oprettet og registeret som aktieselskab hos Erhvervsstyrelsen. Man skal dog huske, at når man skal registrere sig hos Erhvervsstyrelsen, skal man betale et gebyr. Dette gebyr er i de fleste steder billigere, hvis man får det gjort igennem sin advokat. Men føler man ikke, at man har brug for en advokat, kan man sagtens gøre det selv. Så sparer man timelønnen til advokaten, men til gengæld er gebyret lidt højere til Erhvervsstyrelsen. Så kan man selv vælge, hvor man står.

Kommentér